Target to Data Model

Data is goud als het aansluit op je visie en missie

Met het Target to Data model zetten we jouw data aan het werk voor je organisatie. Het model legt de relatie tussen data, inzichten, toepassingen en organisatiedoelen. Denk hierbij aan bijvoobeeld winst, kostenminimalisatie en klanttevredenheid. Target to Data geeft sturing en is het startpunt voor meer datagedreven werken. En heb jij goud in handen met je data!

Ontdek hoe datagedreven jouw organisatie is met onze Data Maturity Scan en krijg direct inzicht in je huidige situatie en een helder plan voor de volgende stappen.

Hoe werkt het Target to Data model?

Het Target To Data model is een gelaagd en integraal model waarbij de relatie wordt gelegd tussen data en inzichten, haar toepassing en de wijze waarop dit bijdraagt aan organisatiedoelen. We kijken hierbij zowel naar de interne situatie als de externe context (klant, markt, externe data) van de organisatie.

Kern is om eerst een gedeeld beeld te ontwikkelen op de bedrijfs- en klantdoelen zoals winst, kostenminimalisatie en klanttevredenheid en deze concreet te benoemen in indicatoren en in te tijd. Vanuit doelen maken we de slag naar drivers – dus welke factoren (prijs, optimale processen, persoonlijke en relevante communicatie etc.) beïnvloeden het halen van de doelen en vervolgens, welke kanalen en middelen kunnen we inzetten om deze drivers concreet de gewenste kant op te bewegen. Aan welke knoppen kunnen we daadwerkelijk draaien?

Op basis van wat nodig is om deze middelen slimmer (effectiever of efficiënter) in te zetten benoemen we gewenste inzichten (modellen, analyses, triggers) en vertalen dat naar databehoefte. Data is de brandstof voor het benodigde inzicht. We brengen zowel bestaande en mogelijke data bronnen en hun gewenste kwaliteit in beeld die de analyses, modellen en triggers voeden.

Als de verschillende lagen van het model gevuld zijn moeten de lijnen getrokken kunnen worden tussen de lagen. Dus welke data, leidt tot welk inzicht, tot welke slimmere inzet van middelen, met welke effect op de drivers en gerelateerde doelen. Als we niet in staat zijn om vanuit de analytics laag een verbinding te maken met toepassing en doel is het een non-actionable inzicht. Of als we de getrokken lijn niet kunnen onderbouwen (direct of na gemeten toepassing) levert het initiatief geen waarde.

Het gaat uiteindelijk om het met elkaar kunnen zien, erkennen en toetsbaar maken van de doelgerichte en waarde toevoegende inzet van middelen op basis van data & analytics. Als we een Target to Data model voor jouw organisatie ontwikkelen wordt in één plaat vastgelegd welke doelen geoptimaliseerd worden vanuit data en inzicht. Dit wordt ingezet om de datastrategie te visualiseren en als blauwdruk voor sturing en integrale management dashboards.

“Met het Target to Data model hebben we de stip op de horizon en de sturing op onze data-initiatieven scherp. Het is een levend iets waarmee we voortdurend kunnen toetsen of we op de goede weg zijn.”

Marketing Manager, verzekeringsmaatschappij

Wat het Target to Data model voor je doet

Richting en doel geven aan de inzet van data, analyse en bijvoorbeeld marketing automation initiatieven.

Eenduidig beeld op veronderstelde of aantoonbare verbanden tussen doelen, drivers en inzet van middelen

Stellen van de juiste prioriteiten: Integraal kijken en sturen op inzet van middelen en resultaat.

Brug tussen doelen, inzet van middelen en data – Smash the silo’s!

Data en datadriven strategie visualiseren en communiceren.

Startpunt voor meer datagedreven werken en ontwikkeling van je organisatie.

Hoe kan je meer datagedreven gaan werken?

Met het Target to Data model krijgt datastrategie scherpte, maar daadwerkelijk datagedreven werken vraagt ook de vertaling naar wat de organisatie moet doen.

 

Op basis van het Target to Data model werken we het model uit in een roadmap voor datagedreven werken. We bepalen in het groeimodel voor data gedreven organisatie waar de organisatie nu staat, waar de ambitie ligt en hoe zich dat vertaald in concrete stappen per organisatie aspect.

Ontdek hoe datagedreven jouw organisatie nu is

Wil je weten hoe ver jouw organisatie nu is met datagedreven werken? Maak een afspraak met één van onze experts voor een kennismakingsgesprek.